جستجو در وبلاگ
نوشته‌های مرتبط

مقایسه هارد SSD و HDD

نوشته شده در تاریخ1 ماه پیش
دوست داشتن0

در این مقاله قراره ما هاردهای SSD و HDD رو با هم مقایسه کنیم  

کدام یک از حافظه ها را برای لپ تاپ خود انتخاب کنیم؟ SSD یا HDD ؟ کدام یک با صرفه تر و بهتر است؟ دوست دارید دستگاه شما حافظه زیادی داشته باشد یا سریع تر باشد؟ در مقاله امروز قراره این موضوع رو بررسی کنیم و یک تاریخچه از انواع هاردها به شما ارائه دهیم.

هارد بخش مهمی از لپ تاپ است که اطلاعات ما در آن ذخیره میشود. به خصوص در لپ تاپ که تعداد جایگذاری این هاردها محدود است (یک یا نهایت دو).

در لپ تاپ های قدیمی معمولا از حافظه های کلاسیک یا HDD استفاده شده است معمولا این دستگاه ها DVD-RW (دی وی دی رایتر) هم دارد که پیشنهاد میدهیم DVD-RW را جدا و از کدی برای اضافه کردن یک هارد دیگر استفاده شود.
در دستگاه های جدید از حافظه های فوق سریع SSD استفاده شده است. به خاطر قدرت دستگاه های جدید پردازش ها سریع تر از چیزی که فکر میکنید انجام میشود. به خاطر همین نیاز به سرعت بیشتری دارد تا CPU دستگاه منتظر داده نماند، برخی از دستگاه های مدرن به روند کلاسیک خود وفادار بوده اند و در دستگاه خود در کنار SSD ، قسمتی برای هارد HDD قرار داده اند تا کاربر بتواند هم از سرعت SSD استفاده کند هم از فضای ذخیره سازی بیشتری استفاده کند ولی در لپ تاپ های گیمینگ یا الترا بوک ها فقط از حافظه SSD استفاده شده است.

تاریخچه هاردهای HDD:

اولین بار در تاریخ 1956 شرکت IBM هارد دیسک های معمولی را با نام IBM 350 RAMAC معرفی کرد که اندازه بزرگی داشت (50-24 inch) و حافظه 5 مگابایتی داشت، در ادامه شرکت IBM در سال 1960 هاردهای IBM 1311 قابل جدا شدن را با حافظه 2 مگابایتی را معرفی کرد.
در سال 1970 که کامپیوترها شروع به کوچک تر شدن کردند، هاردها نیز کوچک تر شدند و به اندازه 5.25 اینچ رسیدند. این هاردها را شرکت Seagate با حافظه 2 مگ معرفی کرد، جالب است بدانید که هاردهای قدیمی نیاز به روغن کاری داشتند تا در چرخش مشکلی نداشته باشند و در نهایت در سال 1980 هارد های HDD به 3.5 اینچ خود رسیدند.

درآمد هاردهای HDD از سال 1957 به اوج خود در سال 2012 افزایش یافت و در آن دوره بیش از 1 تریلیون دلار درآمد کل رسید. با این حال از سال 2012 درآمد و سفارش های آن کاهش یافت که دلیل آن معرفی و عرضه هاردهای SSD بود.

هاردهای HDD چگونه کار میکنند: هارد های HDD از یک یا چند صفحه گرد و صاف تشکیل شده اند که با یک ماده مغناطیسی پوشیده شده اند. این صفحه ها با سرعت بالایی بین 5400 تا 15000 دور در دقیقه میچرخند. در حالی که صفحه ها میچرخند یک بازوی متحرک که قابلیت خواندن و نوشتن روی دیسک ها را دارد در نزدیک اولین دیسک قرار میگیرد. برای خواندن داده ها بازوی متحرک ناحیه های مغناطیسی روی دیسک ها را تشخیص میدهد و برای نوشتن بازوی متحرک نقطه های مغناطیسی را روی دیسک ها به وجود می آورد. تمام این ها در یک محفظه آب بندی شده قرار دارد تا از ورود گردوغبار و سایر آلودگی ها جلوگیری نماید به خاطر اینکه این موارد میتوانند در فرایند خواندن و نوشتن را مختل یا حتی به دیسک ها آسیب وارد کنند.

تاریخچه حافظه های SSD:

برای اولین بار در سال 1980 معرفی شدند تا جایگزین هاردهای HDD شوند ولی به خاطر هزینه های بالای آن طرفدار خیلی زیادی پیدا نکرد ولی در سال 2000 با پیشرفت فناوری فلش و کاهش هزینه ها به گزینه خوبی برای رقابت با HDD تبدیل شد. SSD های اولیه از رابط های غیر استاندارد طراحی شده برای هارد دیسک های SATA یا SAS استفاده میکرد که کار آنها را محدود میکرد ولی در سال 2000 این حافظه ها شروع به استفاده از پورت PCIe کردند اما با رابظ های غیر استاندارد که محدودیتی نداشته باشد.

حافظه های NVMe از سال 2007 شروع توسعه کردند و در سال 2009 گروه کاری NVMe Express متشکل از 90 شرکت تشکیل شد تا به این پروسه سرعت ببخشد و در نهایت در سال 2011 اولین سری از حافظه های NVMe معرفی شدند تا جایگزین هاردهای HDD شوند. این هاردها پورت PCIe استفاده میکرد تا در سرعت محدودیتی نداشته باشد. اولین چیپ SSD در سال 2012 توسط شرکت IDT روانه بازار شد و پس از آن در 2013 سامسونگ حافظه های فوق سریع خود را با سرعت خواندن و نوشتن 3 گیگابایت در ثانیه را معرفی کرد.


کدام یک مقاوم تر است SSD یا HDD ؟

 

در هاردهای HDD از دیسک های چرخان استفاده شده است که در صورت ضربه احتمال آسیب زیادی دارند در حالی که هارد های SSD از ساختاری ضد ضربه تشکیل شده است و از آنجایی که فاقد قطعات چرخان هستند در برابر ضربه مقاوم تر می باشند. ولی از طرف دیگر هارد های HDD طول عمر بیشتری دارند البته اگر ضربه خارجی به آنها وارد نشوند. هارد های SSD دیتا ها را در چیپ خود که از نوع فلش هستند ذخیره میکنند که به برق وابستگی ندارند و ماندگاری دیتا در آنها بالا است.


مقدار فضای ذخیره سازی:


همانطور که گفته شد دیتا های هارد SSD در چیپ آن ذخیره میشود که از نظر مقدار حافظه ممکن است کم بیاورند در حالی که هاردهای HDD مقدار فضای ذخیره سازی بیشتری دارند و نسبت به حافظه ای مشابه در SSD بسیار ارزان تر هستند. اما از لحاظ بیشترین مقدار حافظه هاردهای SSD برتری دارند، هاردهای SSD در بالاترین حجم خود به 100 ترابایت میرسند در حالی که هاردهای HDD به 20 ترابایت محدود میشوند، این هارد 100 ترابایت را شرکتی به اسم نیمبوس دیتا (Nimbus Data) مدل اکسترا دی سی عرضه بازار کرده است این هارد از نسل سوم PCIe استفاده میکند و قیمت 40 هزار دلاری دارد.

مقایسه مقدار استفاده برق در هاردهای HDD و SSD:
یکی از مهم ترین بخش ها در مقایسه مقدار ولتاژ مورد استفاده در هاردها است، هاردهای SSD برق کمتری را استفاده می کنند که باعث طول عمر باتری بیشتر میشود به خاطر اینکه دسترسی به داده ها سریع تر است و مقدار کمتری انرژی مصرف میشود تا دستگاه بوت شود یا به دیتاها دسترسی پیدا کنند. هاردهای HDD به خاطر به حرکت در آوردن دیسک ها به انرژی بیشتری نیاز دارد که در نتیجه میتوان گفت که آنها برق باتری شما را سریع تر استفاده میکنند.

تفارت اندازه و وزن:

هاردهای NVMe از نظر اندازه و وزن بسیار کوچک تر و سبک تر از سایر رقبا هستند و در ساخت لپ تاپ دست طراحان بازتر میگذارد تا طراحی برد را بزرگتر و جای اتصال هارد را بیشتر در نظر بگیرند امروزه برخی از لپ تاپ های گمینگ به 3 هارد میتوانند مجهز شوند و در الترا بوک های سبک این تعداد به 2 افزایش یافته است، در جایگاه بعدی هارد ساتای SSD قرار میگیرد که نسبت به رقیبش هارد HDD سبک تر است ولی از نظر اندازه یکی هستند و در انتها به هاردهای HDD میرسیم که از نظر وزن به خاطر دیسک های چرخانش سنگین تر است و اندازه ها آنها کمی بزرگتر از هارد SSD SATA است.
هر دو هارد SSD SATA و HDD به یک اندازه جا میگیرند که در لپ تاپ های قدیمی برای آنها یک پورت در نظر گرفته شده است ولی برای لپ تاپ هایی که DVD-RW دارند میتوان به جای DVD یک هارد دیگر اضاف کرد.

انتخاب بین هارد HDD و SSD:


تا به اینجای کار هاردهای SSD گزینه بهتری بوده اند و بیشتر کاربران آن را ترجیح داده اند، هر چند که به خاطر سرعت کاربران SSD را انتخاب می کنند اما همیشه اینطور نیست برخی از کاربران نیاز دارند تا چند ترابایت دیتا را ذخیره کنند که در این قسمت هاردهای HDD گزینه معقول و با صرفه تری است. این در حالی است که هاردهای HDD نمیتوانند سرعت و قدرت بیشتری را ارئه دهند. هارد های SSD به لطف تکنولوژی NAND به هاردهای HDD از نظر قیمت نزدیک تر میشوند، تکنولوژی NAND این گونه است که تراکم بیت ها در هر قالب را کمتر میکنند و در نتیجه میتوان گفت که برخی از هاردهای SSD هستند که هم قدرت بیشتری را به سیستم می دهند و هم عملکرد، مصرف انرژی و حافظه ای مشابه را به کاربران میدهند در حالی که از نظر قیمت با هاردهای HDD یکی هستند و همین امر کار را در نظر دادن در هارد سخت تر میکند.
به این ترتیب میتوان گفت که برخی از هاردهای SSD هستند که میتوانند به اندازه یک هارد HDD ظرفیت داشته باشند و از نظر قیمت یکی باشند و برای لپ تاپ ها که جای کمی برای هارد دارند مقرون و با صرفه تر باشند و در لپ تاپ های مدرن هارد های SSD NVMe قدرت بیشتری را به دستگاه میدهند و حتی میتوانند مستقیم روی برد دستگاه سوار شوند تا مشکلی از نظر مکان نداشته باشند. پس پیشنهاد ما به شما هاردهای SSD است.

برای خرید هارد SSD به چه مواردی باید توجه کرد ؟

نکته ای که میتوان به آن اشاره کرد این است که دستگاه شما از SSD پشتیبانی می کند یا از کدام نسل پشتیبانی می کند. در برخی از دستگاه قدیمی پورت اکسپرس وجود ندارد تا آخرین نسل از SSD ها را بتوان استفاده کرد برای همین پیشنهاد میشود از هاردهای SSD SATA استفاده شود ولی برخی از دستگاه ها هستند که پورت اکسپرس را دارند ولی از NVMe ساپورت نمی کنند برای این دستگاه باید از SSD های عادی سری M.2 استفاده کرد هر چند ظاهر نزدیکی به NVMe دارند ولی از نظر تکنولوژی با هم متفاوت هستند و حتی مقدار برق مصرفی آنها متفاوت است و در دستگاه مدرن لپ تاپ های گیمینگ یا حتی بردهایی که از آخرین نسل پشتیبانی می کنند از SSD NVMe استفاده میشود تا از نظر قدرت بتوانند به دستگاه سرعت مورد نیاز را بدهند.

آیا میتوان به صورت همزمان از HDD و SSD استفاده کرد:



همان طور که در بالا به این موضوع اشاره شد برخی از دستگاه هستند که DVD-RW دارند این دستگاه میتوانند با خارج کردن دی وی دی خود یک پورت SATA به دستگاه خودشان اضافه کنند و هارد SSD به دستگاه خود اضافه کنند. هارد SSD باید در جایگاه اصلی قرار بگیرد به دلیل اینکه پورت SATA خود دستگاه سریع تر است و ولتاژ برق بیشتری را نسبت به تبدیل کدی به هارد میدهد. بعضی از دستگاه ها هستند که هم پورت اکسپرس دارند و هم از پورت SATA پشتبانی میکنند. این دستگاه ها در برخی از اوقات در فروشگاه به صورت تک هارد به فروش میرسند ولی قابل ارتقا هستند و برای اینکه دستگاه سریع تر باشد ابتدا هارد SSD دارند و بعدا میتوان به آن هارد HDD اضافه کرد.

هارد دستگاه من SSD است یا HDD ؟
برای پاسخ دادن به این سوال باید به قسمت Task Manager بروید قسمتی مربوط به هارد میشود را انتخاب کنید در زیر نمودار معمولا مدل کامل هارد نوشه شده است یا در قسمتی پایین تر برای شما نوشته شده است که هارد شما SSD است یا HDD و یا اگر نمی توانید Task Manager را پیدا کنید میتوانید با نصب برنامه Defrag Tool متوجه شوید که هارد دستگاه شما از چه نوعی است؟

خلاصه:

موارد زیادی هستند که میتوانند به کاربر کمک کنند تا تفاوت هارد خود را تشخیص دهند و تفاوت این دو را متوجه بشوند. هاردهای HDD برای حال میتوانند گزینه مقرون و با صرفه تری باشند و مقدار فضای ذخیره سازی را به کاربر بدهند ولی در مقابل HDD هاردهای جامد SSD قرار دارند که میتواند سرعت و قدرت بیشتری را به کاربران بدهند. برای انتخاب هارد بین HDD و SDD اول باید ببینید کار شما به چه چیز نیاز دارد؟ قدرت و سرعت یا مقدار فضای ذخیره سازی بیشتر؟ با توجه با موارد مورد استفاده خود میتوانید بهترین هارد را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله با تاریخچه و چگونه کارکرد هاردها اشاره کردیم که در قسمت بالا میتوانید مطالعه نمایید. برخی از دستگاه ها هستند که میتوانند به صورت همزمان از هر دو هارد استفاده کنند.

اگر سوالی در این مورد دارید یا نمیتوانید نوع هارد خود را متوجه شوید میتوانید به بخش مشاوره ما تماس بگیرید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم